INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

W okresie styczeń – kwiecień 2024 r. 40 studentów z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu w Siedlcach przeszkoliło się w ramach E-kursu dla nauczycieli i kadry pedagogicznej „Inkluzyjne podejście edukacyjne na rzecz skutecznej integracji uczniów-migrantów”. Organizatorem szkolenia był Uniwersytet w Ruse (Bułgria) – partner Instytutu Pedagogiki w programie Erasmus+ i sieci CEEPUS HU-0028. Szkolenie było częścią europejskiego projektu MEDUS „Innowacyjne podejścia i praktyki edukacyjne dla uczniów-migrantów w celu maksymalizacji efektywności ich włączenia społecznego i wyników w szkole” (https://medus-project.eu/), programu Erasmus+.

Celem projektu był rozwój kompetencji zawodowych nauczycieli i kadry pedagogicznej w celu stworzenia włączającego środowiska społeczno-emocjonalnego dla uczniów-migrantów. Szkolenie obejmowało następujące zagadnienia: Włączające podejścia edukacyjne, odpowiadające potrzebom uczniów-migrantów w szkole, Model Wertykalnej Klasy jako innowacyjne podejście do radzenia sobie z różnorodnością w klasie, Podręcznik „Tutoring w Wertykalnej Klasie” z 30 scenariuszami zajęć, Uniwersalny projekt uczenia się jako wyrównywanie szans na sukces w klasie, Współpraca i wzajemna pomoc nauczycieli i pracowników pedagogicznych na rzecz wspierania integracji i uczenia się uczniów-migrantów, Budowanie Wspólnoty Wsparcia z 80 dialogowymi scenariuszami pracy z uczniami i rodzicami, E-poradnik „Jak założyć i skutecznie ułatwiać dialogową dyskusję w grupie?” oraz Praktyczne doświadczenia pedagogiczne „Skuteczne drogi do integracji społecznej, emocjonalnej i poznawczej”.

Opracowane materiały studenci ocenili bardzo wysoko i uznali je za bardzo przydatne w ich przyszłej pracy. Jeden z uczestników zauważył, że „Materiały te zawierają istotne informacje dla nauczycieli, ponieważ pochodzą z wiedzy teoretyczną i praktycznych strategii tworzenia przyjaznego środowiska nauczania się, skutecznego zastosowania i uwzględniania potrzeb uczniów-migrantów w szkołach”. Inny uczestnik napisał: „Marzy mi się, że wszyscy uczniowie, niezależnie od pochodzenia, będą mieli takie same możliwości i zasoby, jakich potrzebują lokalni uczniowie, aby odnieść sukces. Uważam, że musimy zwalczać szkodliwe stereotypy i szanować różnorodność. Uważam, że wsparcie społeczne i emocjonalne dla uczniów-migrantów jest najważniejsze”.

Za udział w szkoleniu, od koordynatora projektu, Pani Laimutė Ruzgienė, Dyrektor Centrum Edukacyjnego Regionu Kowieńskiego na Litwie, studenci otrzymali certyfikaty z 2 punktami ECTS.

Podsumowanie projektu odbyło się w Bułgarii 16 kwietnia 2024 r. w Centrum Kultury „Hristo Botev 1928” w gminie Slivo Pole. Oficjalnymi gośćmi byli burmistrz gminy Walentin Atanasow, Prorektor Uniwersytetu w Ruse Prof. Gencho Popow, wiceburmistrzowie, przedstawiciel lokalnych władz ds. edukacji, kadra pedagogiczna z Liceum im. Św. Paisija Hilendarskiego”, biznesmeni, interesariusze, rodzice. Poinformowano ich o wynikach projektu.
Koordynatorem polskich studentów była prof. Emila Velikova z Uniwersytetu w Ruse (Bułgaria) oraz prof. uczelni dr hab. Anna Klim-Klimaszewska z Instytutu Pedagogiki UwS.

W dniu 16 maja br. studenci II roku Pedagogiki ( Pedagogika OW z Terapią Pedagogiczną i Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna) odbyli wycieczkę dydaktyczną do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach. Organizatorem wycieczki była dr Barbara Dobrowolska. Celem wycieczki było zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (na przykładzie dzieci z dysfunkcją wzroku) w ramach przedmiotu Diagnoza pedagogiczna oraz Pedagogiczne i socjalne wsparcie rodziny. S. Maria Bogusława, będąca opiekunem grupy w Laskach (gm. Izabelin) zapoznała studentów z infrastrukturą Ośrodka (wszystkie instytucje edukacyjne na terenie Ośrodka), Internatem dla dziewcząt i warunkami ich codziennej egzystencji, pracownią ceramiczną z jednoczesną prezentacją zajęć z młodzieżą. Studenci obejrzeli najnowszy film ilustrujący pracę Ośrodka w Laskach, zajęcia edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne, w tym hipoterapię i dogoterapię. Obejrzeli teren Ośrodka, gdzie odbywają się zajęcia z hipoterapii oraz zapoznali się z pismem Braille’a, podręcznikami i pomocami dydaktycznymi wykorzystywanymi w Ośrodku w procesie dydaktycznym. S. Maria Bogusława przeprowadziła zajęcia warsztatowe (studenci przejęli role osób niewidzących), pozwalające na wykonanie czynności samoobsługowych w celu wyobrażenia sobie trudności przeżywanych przez osoby z dysfunkcją wzroku. Ostatnim punktem w realizacji programu spotkania było zwiedzenie Muzeum poświęconego pamięci bł. Matki Elżbiety Róży Czackiej, założycielki Ośrodka.

Wydziałowa Komisja Wyborcza Wydziału Nauk Społecznych informuje, że wybory do Senatu spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach profesora i profesora uczelni oraz spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż profesor i profesor uczelni, odbędą się w dniu 22 maja 2024 r., w budynku Wydziału Nauk Humanistycznych i Wydziału Nauk Społecznych, przy ul. Żytniej 39, w auli 08B.

1) godz. 11.00 – w głosowaniu biorą udział nauczyciele akademiccy zatrudnieni na Wydziale Nauk Społecznych, na stanowiskach profesora i profesora uczelni (do obsadzenia 5 mandatów)
2) godz. 14.00 - w głosowaniu biorą udział nauczyciele akademiccy zatrudnieni na Wydziale Nauk Społecznych, na stanowiskach innych niż profesor i profesor uczelni (do obsadzenia 1 mandat)

Kandydaci do Senatu mogą być zgłaszani w formie pisemnej na formularzu zgłoszenia kandydata, do którego należy dołączyć podpisaną zgodę kandydata wraz z oświadczeniem o spełnieniu przez niego wymagań do pełnienia funkcji członka Senatu.

Osoby urodzone przed dniem 1 sierpnia 1972 r., zobowiązane są również do złożenia oświadczenia lustracyjnego lub informacji o złożeniu takiego oświadczenia w przeszłości. Osoby, których dotyczy ten obowiązek składają oświadczenie lustracyjne lub informację o złożeniu takiego oświadczenia, w podpisanej, zalakowanej kopercie.

Wypełnione i podpisane dokumenty, można dostarczać do dnia 21 maja 2024 r., do godziny 15:00, do kierownika dziekanatu Wydziału Nauk Społecznych Pani mgr Moniki Smulikowskiej.

Kandydaci niezgłoszeni w sposób i w terminie, o którym mowa powyżej, mogą być zgłoszeni w trakcie zebrania wyborczego w dniu 22 maja br., do momentu zamknięcia przez przewodniczącego listy kandydatów, z wykorzystaniem druku zgłoszenia oraz zgody i oświadczenia kandydata, oraz druku oświadczenia lustracyjnego/informacji o złożeniu oświadczenia lustracyjnego.

Druk zgłoszenia, druk zgody wraz z oświadczeniem kandydata oraz druk oświadczenia lustracyjnego/informacji o złożeniu oświadczenia lustracyjnego dostępne są na stronie internetowej Uniwersytetu, w zakładce „Wybory na kadencję 2024 - 2028”, dalej: „Wybory do Senatu”.

Przewodniczący Wydziałowej Komisji Wyborczej
Wydziału Nauk Społecznych
dr Michał Krawczyk