INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Dnia 19 maja 2022 roku w Instytucie Pedagogiki odbył się Festiwal Nauki dla Przedszkolaków z siedleckich przedszkoli ćwiczeń Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Przedsięwzięcie ma charakter cykliczny i jak co roku obejmuje paranaukowe sekcje i warsztaty dla dzieci 6-letnich jako „młodych naukowców”. Organizatorkami spotkania były Dyrektor Instytutu Pedagogiki prof. uczelni dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, dr Sabina Wieruszewska-Duraj i dr Małgorzata Wiśniewska, pod kierunkiem których studentki II roku kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna koordynowały udział i aktywność dzieci w sekcjach i warsztatach.

Do Uniwersytetu przybyło ponad 130 dzieci  z siedleckich placówek: Miejskiego Przedszkola Nr 15, Miejskiego Przedszkola nr 25, Przedszkola Muzycznego „Nutka”, Niepublicznego Przedszkola im. Kubusia Puchatka.

Tegoroczny festiwal wspólnie z organizatorkami otworzył Prodziekan Wydziału Nauk Społecznych dr Marcin Chrząścik, który powitał „młodych naukowców” i zachęcił do aktywnego uczestnictwa w warsztatach.

Idea festiwalu opiera się na działaniu sześciu równoległych sekcji warsztatowych, w których metodą obwodu stacyjnego dzieci uczestniczą w każdym przygotowanym dla nich przedsięwzięciu. W tym roku program festiwalu obejmował:

  • Sekcję ratownictwa medycznego, w której pod kierunkiem Dyrektora Centrum Symulacji Medycznych UPH prof. uczelni dr hab. Piotra Leszczyńskiego, studenci kierunku ratownictwo medyczne oraz ratownicy medyczni prowadzili warsztaty, w trakcie których dzieci zdobyły wiele nowych umiejętności z zakresu prawidłowych zachowań i skutecznego działania w nagłych, nieprzewidzianych sytuacjach. Zajęcia miały na celu profilaktykę i wyrabianie „od małego” postaw probezpiecznych. Dzieci nauczyły się, jakie są najczęściej spotykane sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu, jak rozpoznawać niebezpieczne sytuacje i jak się wobec nich zachować, czym jest pozycja boczna bezpieczna, kiedy prowadzić resuscytację krążeniową i czym ona jest, po co są opatrunki i w jaki sposób ich używać, co to jest apteczka i co w niej może się znajdować.
  • Sekcję chemiczną, w której pod kierunkiem dr Barbary Pezler studenci Koła Naukowego Chemików „Spectrum” działającego w Instytucie Nauk Chemicznych UPH stworzyli swoiste laboratorium chemiczne. Studenci koła naukowego oraz III roku studiów licencjackich inżynieryjnych kierunku chemia: Karolina Bojar, Klaudia Zielińska, Wiktoria Nowak oraz Maciej Leński przenieśli dzieci w świat cudownych i zadziwiających odkryć chemicznych, w którym mogły doświadczyć zarówno niezwykle interesujących pokazów eksperymentów, ale również same je prowadzić.
  • Sekcję muzyczną, prowadzoną przez mgr Andrzeja Magrytę, który zaproponował kreatywny sposób obcowania z muzyką. Warsztaty muzyczne obejmowały klasyczne zajęcia rytmiczne i umuzykalniające, w których każde dziecko mogło się twórczo zaprezentować pod kątem śpiewania, słuchania utworów muzycznych czy gry na instrumentach. Warsztaty kreatywne z wykorzystaniem instrumentarium Orffa stworzyły dzieciom możliwość połączenia ruchu, mowy, śpiewu i gry, a nawet uwolniły bardzo ciekawe i oryginalne improwizacje.
  • Sekcję strażacką, prowadzoną przez Drużyną Strażacką Ochotniczej Straży Pożarnej w Błogoszczy i Ochotniczej Straży Pożarnej w Radomyśli. W trakcie warsztatów strażacy zaznajomili dzieci ze specyfiką swojej pracy, zachowaniem bezpieczeństwa w czasie pożaru oraz innych miejscowych zagrożeń. Dzieci dowiedziały się, jak i w jakich okolicznościach można wzywać straż pożarną, że strażacy nie tylko gaszą pożary. Jak zawsze największe zainteresowanie wzbudziły samochody ratowniczo-gaśnicze. Dzieci miały możliwość obejrzenia z bliska wozów bojowych i znajdującego się w nich sprzętu, wykorzystywanego do pracy podczas działań ratowniczych. Wielką frajdą dla maluchów było lanie wody. Dzieci aktywnie uczestniczyły w spotkaniu. Uważnie słuchały opowieści o niebezpiecznej pracy strażaka i chętnie odpowiadały na zadawane pytania.
  • Sekcję zabaw i gier sensorycznych, prowadzoną przez dr Małgorzatę Wiśniewską, adiunkta w Instytucie Pedagogiki, która przeniosła dzieci w świat wrażeń zmysłowych. Dzieci biorące udział w warsztatach miały możliwość wykorzystania w zabawach licznych pomocy do integracji sensorycznej. Dr Małgorzata Wiśniewska zaprezentowała dzieciom i ich wychowawczyniom wykorzystanie podwiesia i sprzętu podwieszanego, sprzętu naziemnego, pomocy obciążeniowych, zestawów do integracji sensorycznej, pomocy i urządzeń świetlnych i dźwiękowych, a nawet łóżka wodnego. Dzieci z radością usprawniały motorykę małą, kształtowały zmysł równowagi, zdolności ruchowe, doskonaliły zmysły i umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
  • Sekcję dogoterapii, w której, pod kierunkiem dr Elżbiety Horoszewicz z Instytutu Zootechniki i Rybactwa, dzieci mogły uczestniczyć w wartościowym spotkaniu ukazującym więź człowieka ze zwierzętami. W warsztatach prym wiodły psy, które pod przewodnictwem dr Elżbiety Horoszewicz, studentek zoopsychologii: Barbary Rytel i Karoliny Chojnackiej oraz Urszuli Kapuścińskiej – trenerki psów, przeniosły dzieci w świat pozbawiony nieśmiałości, lęków i agresji. Terapia, w której główną rolę odgrywał pies wraz z pilnującym go instruktorem, miała charakter wspomagający i edukacyjny. Podczas warsztatów dzieci mogły się odprężyć oraz nauczyć samodzielności poprzez symulacje wyprowadzania psa na spacer, karmienie czy czesanie sierści. Program warsztatów wspomagały treści z zakresu: pies i jego wygląd, okazywanie przywiązania przez psa, różnice między ludźmi a zwierzętami, emocje zwierzęce. Prawdziwą i niespotykaną atrakcją dla dzieci było spotkanie z kurami, poprowadzone przez studentkę Barbarę Rytel. Pokaz z kurami ułatwił poznawanie świata i zachęcił do aktywności, bo przecież miło jest pogłaskać to niecodzienne zwierzę, opowiedzieć kurze wierszyk lub zaśpiewać jej piosenkę.

Organizatorki składają serdeczne podziękowania dzieciom, nauczycielkom przedszkoli ćwiczeń oraz wszystkim współpracownikom festiwalu. Ponieważ wydarzenie cieszy się ogromnym zainteresowaniem placówek przedszkolnych, organizatorki zapowiadają poszerzenie jej grona o te, których drzwi zawsze stają otworem dla studentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, odbywających praktyki nauczycielskie.