W dniach 24-29 lipca 2025 roku pracownicy Instytutu Pedagogiki w składzie: dr Sabina Wieruszewska-Duraj, dr Małgorzata Wiśniewska (w ramach programu Erasmus+ staff mobility for teaching) oraz dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, prof. uczelni (na zaproszenie UKZN) gościły w Uniwersytecie KwaZulu-Natal w Durbanie w Republice Południowej Afryki. Celem wyjazdu było zacieśnienie współpracy naukowo-badawczej Instytutu Pedagogiki UwS w Siedlcach oraz Wydziału Pedagogicznego UKZN w Durbanie oraz wzmocnienie efektywności wdrażania wyników badań naukowych i prac rozwojowych realizowanych w Instytucie Pedagogiki UwS do procesu kształcenia nauczycieli i pedagogów w uczelni partnerskiej poprzez opracowane w IP systemy szkoleń dla nauczycieli w zakresie pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz finalizację prac nad stworzeniem w uczelni partnerskiej studenckiej pracowni ćwiczeń z zakresu integracji sensorycznej i terapii, w tym dla dzieci pochodzących ze społeczeństw dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem w Durbanie.
W ramach wyjazdu przeprowadzone zostały: wykłady ze studentami, słuchaczami studiów podyplomowych i doktorantami, spotkania i dyskusje naukowo-badawcze z kadrą naukową Uniwersytetu KwaZulu-Natal, szkolenia, meetingi i wizyty studyjne w instytucjach oświatowych, ośrodkach i fundacjach pomocowych. Szczegółowe działania w ramach pobytu obejmowały:
1) spotkanie z Dziekanem Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu KwaZulu-Natal prof. Emmanuelem Mfanafuthi Mgqwashu;
2) cykliczne spotkania robocze w ramach finalizacji prac nad utworzeniem w UKZN pracowni integracji sensorycznej i terapii dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
3) wykłady ze studentami z kierunków pedagogika i pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna UKZN w Durbanie;
4) wizytę w Fundacji Edukacji Środowiskowej i Językowej (ELET) – dyskusja pod kierunkiem Nareshini Ranganthan – dyrektor fundacji;
5) wizyta w przedszkolu Silindokuhle Educare Center w Durbanie;
6) spotkanie z pracownikami UKZ pod kierunkiem dr Ncamisile P Mthiyane, prof. Angela James, dr Ashnie Mahadew i dr Zoleka Mkhabela i udział w dyskusjach w ramach modułu Metody Umiejętności Życiowych;
7) wizyta i warsztaty w przedszkolu Makabongwe pod kierunkiem Kate Baker dyrektor placówki;
8) udział w warsztatach Family Maths Workshop (Edgewood Campus UKZN);
9) czynny udział i współprowadzenie warsztatów z zakresu kreatywnych i zabawowych metod wspomagania rozwoju wczesnego dzieciństwa - The Community Engagement Team of the School of Education, College of Humanities in collaboration with the KZN Early Childhood Development (ECD);
10) wizyta w organizacji Grow ECD w Durbanie i szkolenie pod kierunkiem Tary Rosser - Regional Manager, KwaZulu-Natal & Eastern Cape;
11) wizyta w Fundacji Tzu Chi - organizacji humanitarnej i pozarządowej zajmującej się działalnością charytatywną, medyczną, edukacyjną i kulturalną oraz obserwacja działań fundacji w społecznościach dotkniętych ubóstwem pod kierunkiem Alexa Qwabe.