INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr Alicja Antas Jaszczuk

ORCID: 0000-0002-0558-8953

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Adiunkt – pracownik naukowo-badawczy (specjalizuje się w zakresie pedagogiki ogólnej, społecznej, opiekuńczej oraz teorii wychowania)

ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:

  1. Instytucje i organizacje przeciwdziałające zagrożeniom prawidłowego rozwoju dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych (profilaktyka społeczno-pedagogiczna, poradnictwo, kompensacja, opieka całkowita i częściowa).
  2. Praktyka, metodyka działalności opiekuńczo-wychowawczej w instytucjach uzupełniających funkcje rodziny, instytucjach wsparcia i interwencji kryzysowej, placówkach wsparcia dziennego, rodzinnych formach opieki oraz różnych typach placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  3. Aktywność lokalna wobec jednostek i grup społecznej troski. Wsparcie społeczne jednostek zagrożonych wykluczeniem społecznym.
  4. Organizacje pozarządowe w instytucjonalnej strukturze państwa. Polityka społeczna i opieka międzyludzka: uzależnienia, ubóstwo, bezdomność w Polsce i krajach Europy Wschodniej.

Problematyka aspiracji na poziomie studiów wyższych (Polska, Łotwa, Białoruś, Czechy)

WAŻNIEJSZE PUBLIKACJE

Monografie:

Antas A., Brodacka-Adamowicz E., Dziedziny wychowania, Akademia Podlaska, Siedlce 2009, ISBN 978-83-7051-523-2, ss.146.

Antas A., Formy opieki nad bezdomnymi. Schroniska im. św. Brata Alberta na Lubelszczyźnie w latach 1986-2003, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce 2010, PL ISSN 0860-2719, ss.150.

Antas A., Wybrane problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Z praktyki studenckiej. Część 1., Siedlce 2012, ISBN 978-83-7051-663-5, ss. 197.

Antas-Jaszczuk A., Trębicka-Postrzygacz B., Wybrane problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Z praktyki studenckiej. Część 2., UPH Siedlce 2013, ISBN 978-83-7051-723-6, ss. 247.

Antas-Jaszczuk A., Działalność opiekuńcza Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta na rzecz bezdomnych na Lubelszczyźnie w latach 1983-2003, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2015, ss. 391.

Antas-Jaszczuk A., Roguska A., Ubóstwo jako kwestia społeczna w percepcji studentów pedagogiki, Wyd. UPH Siedlce, 2020.

Roguska A., Antas-Jaszczuk A., Konsumpcjonizm wśród młodzieży akademickiej pokolenia Z, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2020.

Redakcja monografii naukowe:

Antas A, Brodacka-Adamowicz E, Nikitin S, (red.),Spotkania Ryskie. Wymiana doświadczeń naukowych polsko-łotewskich, Siedlce wyd. UPH Siedlce 2011, ss.302. ISBN 978-83-7051-617-8

Antas-Jaszczuk A., Brodacka-Adamowicz B., Nikitin S., (red.), Spotkania ryskie.Zagadnienia pedagogiczno-psychologiczne w badaniach naukowych polsko-łotewskich, UPH Siedlce 2013, ss.248.

Antas-Jaszczuk A., Nikitin S., Roguska A., (red. nauk.) With in the sphere of inclusions issues. Polish and Ukrainian scientific experience exchange, PracowniaWydawnicza UPH, Siedlce 2015, ss. 198. ISBN 978-83-64415-23-4

Roguska A., Antas-Jaszczuk A., (red. nauk.) Transformations in cultural, social and educational activity. Challenges towards contemporary Europe, Siedlce 2016, ss.229, ISBN 978-83-64415-49-4

Roguska A., Antas-Jaszczuk A., (red.), Konsumpcjonizm w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, Lublin 2019,ss. 107.

Wybrane artykuły:

Antas A, Historical and contemporary dimension of the homelessness in Poland, “RozprawySpołeczne” (Sociale Dissertations), Tom IV, Nr 2, 2010, s. 3-10.

Antas A., Konovaluk E, Bezdomność przyczyną wykluczenia w aspekcie indywidualnym i społecznym, (w:) Wykluczenie społeczne czynniki ryzyka, profilaktyka, remedia, S. Nazaruk, E. Konovaluk, M. Nowak (red. nauk.), Wyd. PSW w Białej Podlaskie, Biała Podlaska 2011.

Antas A., Trębicka-Postrzygacz B., Rodziny zastępcze a obowiązki i zadania realizowane na ich rzecz przez instytucje wspierające, Foster familie and tasks and dutiesimplemented for them by supportinginstitutions, (w:) Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka. Family fostercare. Theory and practice, A. Roguska, M. Danielak-Chomać, B. Kulig (red. nauk.), Warszawa-Siedlce 2011.

Antas A., Trębicka-Postrzygacz B., On terminological issues in the edukation of the hearing-impaired ,„Rozprawy Społeczne” (SocialeDissertations), 6(1), 2012 s. 31–42.

Antas-Jaszczuk A., Educational and social aspects of the problem of "street children" in Poland, (w:) Naukowe zapiski Tarnopolskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. W. Gnatiuka. Seria: Pedagogika, № 1/2013, Tarnopol, Ukraina 2013. ББК 74 H 34, KB 15881-4353.

Antas-Jaszczuk A., Проблема бедности, маргинализации и деклассирования в эпоху глобализации в Польше и в мире, (w:) Spotkania ryskie. Zagadnienia pedagogiczno-psychologiczne w badaniach naukowych polsko-łotewskich, A. Antas-Jaszczuk., E. Brodacka-Adamowicz., S. Nikitin (red.), UPH Siedlce 2013.

Antas-Jaszczuk A., Theoretical and practical aspects of creative work of an educator (w:) Current Trends in Educational Science and Practice VI. International proceedings of scientific studies, Užice 2013, Serbia.

Antas-Jaszczuk A.,Values as the material of education found in philosophical concept of Sergey Hessen,VERSUS, 1(7)’ 2016, s. 11-15.

Antas-Jaszczuk A.,Проблема бездомности. Избранные экзистенциальные аспекты (в:) „НауковийВісник Мелітoпoлського державного педагогічногоуніверситету" Серія: Педагогіка,№1(16) 2016s. 228-233.

Antas-Jaszczuk A., A man in crisis. Model solutions, forms of help and services offered by the crisis intervention centres in Poland, (w:) Transformations in cultural, social and educational activity. Challenges towards contemporary Europe, Roguska A., Antas-Jaszczuk A., (red. nauk.), Siedlce 2016, s. 11-25.

Antas-Jaszczuk A., Preventive actions in educational work found in Polish system of education, w: Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, (red. nauk.) T. Zacharuk., Zeszyt 16 (9) 2016, UPH Siedlce, s. 15-25.

Roguska A., Antas-Jaszczuk A., Aspiracje życiowe studentów kierunku pedagogika w Polsce, na Łotwie i Białorusi (w:) „Edukacja ustawiczna dorosłych”, nr 1/2017, s.59-67.

Antas-Jaszczuk A., Philosophy of changes in the Polish educational system found in the sphereof social integration of the youth with special educational needs, VERSUS, 1(9)2017, s. 9-14.

Tyluś U., Antas-Jaszczuk A., Wyrównywanie szans egzystencjalnych uczniów z rodzin ubogich w opinii studentów pedagogiki, (w:) Inkluzja społeczna. Zróżnicowanie struktur i doskonalenie funkcji, L. Pytka, K., Marciniak-Paprocka (red. nauk.), UPH Siedlce, 2017, s. s.103-115.

Roguska A., Antas-Jaszczuk A., Media globalne i lokalne wobec możliwości i ograniczeń edukacyjnych, „Ruch Pedagogiczny" Nr 3/2017, s. 143-152.

Antas-Jaszczuk A., Roguska A., Współczesne formy rodzinnej opieki zastępczej w Polsce. Wioski Dziecięce SOS „Ruch Pedagogiczny" Pedagogiczny Nr 2/2017, s. 31-39.

Antas-Jaszczuk A., Forms and range of actions supporting development among disabled children and youth conducted by public schools, integrated and specialneedsclasses, „Journal of Modern Science” 39(4), 2018, s. 73–85. DOI: 10.13166/jms/103107

Antas-Jaszczuk A., Roguska A., University Students Practising towards Teacher’s Profession in Poland, Latvia and Belarus – Motives and Educational Aspirations Found among Generation ‘Z’, „Przegląd Badań Edukacyjnych Educational Studies Review” nr 29 (2/2019), s. 5–26. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2019.013

Współpraca z ośrodkami zagranicznymi

    Baltic International Academy, Ryga (Łotwa)

    BaltijasPsihologijas un MenedžmentaAugustskola, Ryga (Łotwa)

    Brest State University named after A.S. Pushkin, Brześć (Białoruś)

    Chernihiv National Pedagogical University named after T.H. Shevchenko (Ukraina)

    Daugavpils Universitate, Daugavpils (Łotwa)

    A.Yassawi International Kazakh-Turkish University, Turkestan (Kazakhstan)

    Ivan Franko National University of Lviv, Lwów (Ukraina)

    MelitopolBohdanKhmelnytskyStatePedagogicalUniversity, Melitopol (Ukraina)

    Swedish National Agency for Special Needs Education and Schools; European Agency for Special Needs & Inclusive Education (Coordinator: Per Skoglund) (Szwecja)

    Tarnopolski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny W. Gnatiuka, Tarnopol (Ukraina)

    Univerzity of Jan Evangelista Purkyně in Ústínad Labem, Usti (Czechy)