INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr Beata Trbicka Postrzygacz

ORCID 0000-0002-8215-5422
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Adiunkt dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki (Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach). Specjalizuje się w języku migowym, alternatywnych metodach komunikowania się, pedagogice specjalnej, pedagogice opiekuńczej, metodyce pracy opiekuńczo-wychowawczej, pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się przede wszystkim na kształceniu i wychowaniu osób z różnymi niepełnosprawnościami. Ukończyła Studia Podyplomowe w zakresie Doskonalenia Pedagogicznego i Podyplomowe Studium Edukatorów Języka Migowego. Pełni funkcję wiceprezesa ds. kontaktów ze studentami w Stowarzyszeniu Popierania Edukacji Niepełnosprawnych „Hefajstos”. Otrzymała Medal im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej za całokształt działalności naukowej, wieloletnią i owocną współpracę, za zasługi dla Siedleckiej Humanistyki, a także Brązowy Medal za Długoletnią Służbę.

Wykaz wybranych publikacji:

  1. Trębicka-Postrzygacz, Szkoły dla dzieci niesłyszących na ziemiach polskich w latach 1817-1914, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2011, ISBN: 978-83-7306-535-2, ss. 453.
  2. Trębicka-Postrzygacz, Kształcenie dzieci niesłyszących w okresie II Rzeczypospolitej, Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2011, ISBN: 2083-4179, ss. 191.
  3. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas-Jaszczuk, Wybrane problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Z praktyki studenckiej. Część 2, Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2013, ISBN 978-83-7051-723-6, ss. 247.
  4. Edukacja osób niesłyszących – tradycje i współczesność, [w:] Edukacja permanentna dorosłych w dobie przemian, T. Zacharuk, B. Boczukowa (red.), Akademia Podlaska, Siedlce 2009, s.161-184.
  5. Trębicka-Postrzygacz, Adaptacja dzieci trzyletnich do warunków życia w przedszkolu,[w:] Innowacje w edukacji elementarnej, E. Jagiełło, M. Raczkowska-Lipińska (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Józefów 2010, s. 317-326.
  6. Trębicka-Postrzygacz, Oblicza i przemiany edukacji kulturalnej osób niesłyszących, [w:] Współczesna edukacja kulturowa – oblicza, przemiany, perspektywy, A. Roguska, M. Danielak-Chomać (red.), Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach, Siedlce 2010, s. 355-363.
  7. Trębicka-Postrzygacz, Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niesłyszących, [w:] Przeciw wykluczeniu społecznemu. Część 1, T. Zacharuk (red.), Wydawnictwo Akademii Podlaskiej i Siedleckiego Towarzystwa Naukowego, Siedlce 2010, s. 91-97.
  8. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas, Agresja i przemoc w mediach jako zagrożenie dzieci i młodzieży we współczesnym społeczeństwie, [w:] Zagrożenia dzieci i młodzieży we współczesnym społeczeństwie, cz. 1, A. Klim-Klimaszewska (red.), Wydawnictwo Elpil, Siedlce 2011, s. 249-267.
  9. Trębicka-Postrzygacz, Język migowy jako narzędzie komunikacji,[w:] Bezpieczeństwo człowieka a komunikacja społeczna. Aspekty filozoficzne i polityczne. tom 2, E. Jarmoch, A. W. Świderski, A. Trzpil (red.), Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2011, s. 289-306.
  10. Trębicka-Postrzygacz, Психологические и ледагогические аспекты обучения глухих в историческом и совеменном ракурсе, [w:] Spotkania ryskie. Wymiana doświadczeń naukowych polsko-łotewskich, A. Antas, E. Brodacka-Adamowicz, S. Nikitin (red.), Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2011, s. 269-286.
  11. Trębicka-Postrzygacz, Pomoras Rajona Iestãde Kurlmĕmiem Bĕrniem Veiherovã – starpkaru periods, [w:] Psyhologijas, Biznes aun Sabiedrĭbas Sociālās sfēras aktuālā sproblēmas: teorija un prakse, Starptautiaskais zinātnisko darbu krājums, 7. sējmus, Rĭga 2011, s. 237-243.
  12. Trębicka-Postrzygacz, Postawy wobec osób niesłyszących – implikacje pedagogiczne i filozoficzne, [w:] Filozofia życia. W poszukiwaniu mądrości, piękna i dobra, T. I, Księga Jubileuszowa Profesora Rosy w 70. rocznicę urodzin, E. Jarmoch, J. Kunikowski (red. nauk.), Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce-Drohiczyn 2011, s. 479-600.
  13. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas, Rodziny zastępcze a obowiązki i zadania realizowane na ich rzecz przez instytucje wspierające, Foster familie and tasks and duties implemented for them by supporting institutions, [w:] Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka. Family fostercare. Theory and practice, A. Roguska, M. Danielak-Chomać, B. Kulig (red.), wydawca: Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Warszawa-Siedlce 2011, s.65-71.
  14. Trębicka-Postrzygacz, Edukacja osób niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, [w:] Edukacja – wczoraj, dziś i jutro, Tom II, Tradycyjne i współczesne aspekty edukacyjne, E. Jagiełło, R. Matysiuk, U. Tyluś (red.), Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2012, s. 155-173.
  15. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas, Młodzież w procesie „nabywania” i uczestnictwa w kulturze, [w:] Edukacja kulturowa – oczekiwania i potrzeby, A. Roguska, M. Danielak-Chomać, M. J. Dyrda (red. nauk.), WydawnictwoElpil, Siedlce 2012, s.185-197.
  16. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas, Wokół zagadnień terminologicznych w surdopedagogice, /On terminological issues in the edukation of the hearing-impaired/, [w:] Rozprawy Społeczne (Sociale Dissertations), Tom VI, Nr 1, M. Nowak (red. nacz.), Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska 2012, s. 31-42.
  17. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas, Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Edukacja w integracji, M. Dobijański (red.), Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2012, s. 39-49.
  18. : A. Bobryk, I. Kochan, Ślady przeszłości. Historia i teraźniejszość prawosławia na południowo-zachodnim Podlasiu w świadomości społecznej, Siedleckie Towarzystwo Naukowe, Siedleckie Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Brama”, Siedlce 2010, ss.308, „Prace archiwalno-konserwatorskie”, Z. 18, Siedlce 2012, s. 291-292.
  19. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas, Aktywność kulturalna dzieci i młodzieży, [w:] Dziecko w kulturze współczesnego świata, E. Jagiełło i E. Jówko (red.), Wyd. Elpil, Siedlce 2013, s. 131-139.
  20. Trębicka-Postrzygacz, E. Brodacka-Adamowicz, Модель поддержки тугоухих и глухих студентов в Естественно-Гуманитарном Университете в г. Седльце.Информационно-образовательные аспекты, [в:] Наукові записки Малої академії наук України, в. 4, Київ, Україна 2013, s. 215-223.
  21. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas-Jaszczuk, Józef Sikorski - founder of the polish culture of educational. The pioneer of teaching deaf children in the royal care institution for the deaf in Poznań, [в:] Наукові записки Малої академії наук України, в. 4, Київ, Україна 2013, s.173-177.
  22. Trębicka-Postrzygacz, Ксендз Якуб Фальковский – первый «ходатай» диалога глухих со слышащими на польских землях, [w:] Spotkaniaryskie. Zagadnienia pedagogiczno-psychologiczne w badaniach naukowych polsko-łotewskich, A. Antas-Jaszczuk, E Brodacka-Adamowicz, S. Nikitin (red.), UPH w Siedlcach, Siedlce 2013, s.145-160.
  23. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas-Jaszczuk, Cпoртивнаяактивностьдетей – инвалидов в Польше, [w:] Гульні і забавы ў культурыправядзениявольнагачасудзецей и моладзи: тэорыя і практыка, УА «БрэсцкiДзяржаўныЎніверсітэтімя A. C. Пушкіна», «Aльтернатива», Брэст 2014, s. 7-13.
  24. Trębicka-Postrzygacz, A. Roguska, Nauczyciel i uczeń wobec współczesnej rzeczywistości medialnej. W kierunku edukacji medialnej, „Rozprawy Społeczne”, Tom VIII, Nr 4, Biała Podlaska 2014, s. 15-24.
  25. Trębicka-Postrzygacz, A. Roguska, Funkcjonowanie w społeczeństwie osób z niepełnosprawnościami – normalność w „nienormalności”, [w:] Człowiek w środowisku społecznym. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Mirosławowi Dyrdzie, red. nauk. ks. E. Jarmoch, J. Zienkiewicz, Wyd. UP-H w Siedlcach, Siedlce 2015, s. 407-422.
  26. Trębicka-Postrzygacz, A. Roguska, Вокругпроблемыевросиротства в Польше, (w:) Social'no-pedagogičeskaâ i mediko-psihologičeskaâpodderžkarazvitiâličnosti v ontogeneze. Sbornikmaterialovmeždunarodnojnaučno-praktičeskojkonferencii: Brest, 19-20 maâ 2016 goda, I. E Valitova (red.), Brest : BrGUimeni A.S. Puškina, 2016, s. 137-146.
  27. Antas-Jaszczuk, B. Trębicka-Postrzygacz, Pomoc, podpora a pravỳ-sociἀlnezabezpečeniebezdomovcov v Pol’sku, [w:] Dymensje i granice edukacji inkluzyjnej, S. Sobczak, B. Bocian-Waszkiewicz, A. Niewęgłowska (red.), Wyd. UP-H w Siedlcach, Siedlce 2016, s. 171-178.
  28. Trębicka-Postrzygacz, O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej, [w:] „Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy”, Z.17(10) 2017, s. 41-53.
  29. Trębicka-Postrzygacz, A. Roguska, A. Antas-Jaszczuk, Od ekskluzji do inkluzji osób z niepełnosprawnościami, ICERI2018 Proceedings, 11th International Conference of Education, Research and Innovation November 12th-14th, 2018 — Seville, Spain. Edited by L. Gómez Chova, A. LópezMartínez, I. Candel Torres, IATED Academy ISBN: 978-84-09-05948-5, ISSN: 2340-1095, Depósito Legal: V-2884-2018, Book cover designed by J.L. Bernat, Published by IATED Academy iated.org, s. 4869-4874.
  30. Trębicka-Postrzygacz, A. Antas-Jaszczuk, Aspiracje zawodowe i plany życiowe studentów z niepełnoprawnościami kształcących się na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach i Vytauto Didžiojo universitetas w Kownie, „Edukacja inkluzyjna. Synergia działań”, T. Zacharuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2019, s. 163-176. ISBN 978-83-7051-933-9, VI Międzynarodowy Kongres Inkluzji Społecznej „Synergia i kompleksowość działań inkluzyjnych w polityce społecznej i edukacyjnej”, 16-17 maja 2019 r.