INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr Magorzta Winiewska

ORCID 0000-0002-1677-1411
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Specjalizuje się w zakresie wychowania dzieci i młodzieży, także z niepełnosprawnością intelektualną oraz wsparcia osób dorosłych. Zainteresowania badawcze i naukowe koncentrują się głównie na wykorzystaniu myśli pedagogicznej i historii wychowania, w tym wychowania paramilitarnego w czasach współczesnych. Wyniki badań wykorzystuje we współtworzonych projektach, które otrzymują dofinansowanie zewnętrzne. Jest ekspertem ds. osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Projekcie UPH „Nie jesteś sam” współfinansowanego ze środków EFS, kierownikiem i ekspertem ds. kompetencji analitycznych, ds. warsztatów integracji sensorycznej oraz coachem w Projekcie „Uniwersyteckie innowacje w dziedzinie nauk społecznych” współfinansowanego ze środków EFS, Była też coachem w zakresie budowania kapitału społecznego i job coachem w ramach projektu IBS Sp. z o.o.„Bądź aktywny: pracuj!” oraz kierownikiem projektu „Zagraniczna mobilność studentów pedagogiki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach” w ramach POKL współfinansowanego ze środków EFS. Współpracowała ze szkołami podstawowymi jako koordynator wojewódzki (województwa mazowieckiego) w projekcie realizowanym przez Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny – na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej – pn. "KOMPETENCJE KLUCZOWE DROGĄ TWÓRCZEGO ROZWOJU", współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w obszarze Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki . Jest autorką ponad 200 publikacji naukowych wydawanych w kraju i za granicą. Stypendystka Polskiej Akademii Umiejętności. Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Medalem im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej za Zasługi dla Siedleckiej Humanistyki.

Wybrane publikacje:

  1. Pedagog ulicy w świetle potrzeb dzieci i młodzieży o zaburzonej socjosferze w Polsce na tle historycznym, Małgorzata Wiśniewska, współautor /w:/ Pedagog – jednej czy wielu dróg 1 /red/ T. Zacharuk, Siedlce 2005
  2. Marian Porwit (1895 -1988) , /w:/ Polska myśl pedagogiczna po 1918 roku, praca zbiorowa pod red. Ewy Brodackiej-Adamowicz, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2007
  3. M. Wiśniewska, John Dewey (1859-1952), /w:/ Światowa myśl pedagogiczna XX wieku, red. E. Brodacka-Adamowicz, Siedlce 2008.
  4. Poglądowość i aktywizacja – podnoszeniem efektywności procesu kształcenia w zakresie historii wychowania, M. Wiśniewska, A, Niewęgłowska /w:/ Wychowanie-opieka- kształcenie. Z badań nad wybranymi problemami edukacji XX i XXI wieku, red. M. Brodnicki, E. Gorloff, A. Kołakowski, Toruń 2010
  5. Zagrożenia dzieci i młodzieży w programach edukacji dla bezpieczeństwa w gimnazjum, Wiśniewska M., Niewęgłowska A., /w:/ Zagrożenia dzieci i młodzieży we współczesnym społeczeństwie, część I, red. A. Klim-Klimaszewska, Siedlce 2011
  6. Wychowanie obronne w Polsce, red.L.Wyszczelski, M. Wiśniewska , Siedlce 2007
  7. Przygotowanie obronne kobiet w Polsce w latach 1921-1939, M. Wiśniewska, Toruń 2007
  8. Subkultury młodzieżowe jako przejaw desocjalizacji w edukacji i konfliktu pokoleń, M. Wiśniewska, współautor /w:/ Konflikt pokoleń, czy różnic cywilizacyjnych, cz.3, red. A. Klim-Kilmaszewska, T. Zacharuk, Siedlce 2006
  9. Kształcenie bezrobotnych w organizacjach społecznych i paramilitarnych okresu międzywojennego jako przeciwdziałanie zjawisku marginalizacji, M. Wiśniewska, Niewęgłowska, /w:/ Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007
  10. Formy spędzania czasu wolnego przez osoby dorosłe, oferowane przez organizacje społeczne w okresie międzywojennym, Wiśniewska, współautor, /w:/ Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Aktywność społeczne, kulturalna i oświatowa dorosłych, red. A. Fabiś, S. Kędziora, Mysłowice-Zakopane 2009
  11. Rola kobiet w działalności kulturalno-oświatowej w Związku Strzeleckim, M. Wiśniewska,/w:/ Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno-pedagogiczne  XVI-XX wieku, red. nauk. E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Konopacki; Trans Humana Białystok 2012.
  12. Związek Strzelecki (1910-1939),Małgorzata Wiśniewska, Neriton, Warszawa 2010
  13. Strzelcy w II Rzeczypospolitej, Małgorzata Wiśniewska, Bellona, Warszawa 2014
  14. Образование в созданию современной действительности.  Возможности и ограниченияt.I, red. E. JagiełłoiM.Wiśniewska,Siedlce 2013
  15. Wojskowość - Bezpieczeństwo - Wychowanie, tom II,  red. nauk. M. Wiśniewska,UPH w Siedlcach, STN, Siedlce 2012
  16. Podgotovka dla profesji uczytiela w Polsce, Wiśniewska M., Niewęgłowska A.,/w:/ Formirowanije na grażdanina i profesjonalista w usłowijata na uniwerysteckoto obrazowanie, red. E. Rangiełowa i in.; Uniwersytet im. K. Ohridskiego, Sofia 2012
  17. Rola Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki – w podnoszeniu umiejętności uczniów szkół podstawowych Polski Północno-Wschodniej, Wiśniewska M., Niewęgłowska A.,  /w:/ Człowiek w Europie.Człowiek - Przewodnik - Mędrzec, red. nauk. M. Franz i P. Semków, Toruń 2011
  18. Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. nauk. Klim-Klimaszewska A., Wiśniewska M, tom I; Wyd. UPH w Siedlcach, STN, Siedlce 2012
  19. Praca socjalna i wychowawcza wśród dzieci i młodzieży polskiej na terenie ZSRR w czasie II wojny światowej, / Wiśniewska M., Niewęgłowska A., w:/ Wiara, Nadzieja i Miłość. nauk. R. Rosa, T. Zacharuk, t. II, Siedlce-Drohiczyn 2013
  20. Edukacja ku przyszłości. T. 3, Wyzwania i zaniechania w kształceniu pedagogów, T. Boruta, A. Klim-Klimaszewska, M. Wiśniewska, Wyd. STN, Siedlce 2014
  21. Kobiety w systemie obronnym Polski w latach 1918-1939, Wiśniewska, Wydawnictwo Napoleon V, Oświęcim 2015
  22. Recepcja edukacji obronnej w twórczości J. A. Komeńskiego = Reception of defensive education in the work of J. A. Comenius, M. Wiśniewska, /w:/ Współczesne recepcje Jana Amosa Komeńskiego, nauk. Barbara Sitarska, Siedlce 2017
  23. Inkluzja społeczna w Europie na przestrzeni dziejów =Socialinclusion in Europe through out history, A. Niewęgłowska, M. Wiśniewska,/w:/ Humanistyczne inspiracje edukacji inkluzyjnej, red. nauk. S. Sobczak, B. Bocian-Waszkiewicz, A. Niewęgłowska, Siedlce 2014.
  24. Perspektywy i doświadczenia edukacji inkluzyjnej, L. Pytka, T. Zacharuk, M. Wiśniewska, (red.), Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce 2016.
  25. Elan vital w edukacji inkluzyjnej i profilaktyce kreatywnej, red.L. Pytka, T. Zacharuk, M. Wiśniewska, Wyd. UPH w Siedlcach, Siedlce 2015, ss.328.