INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr Barbara Dobrowolska

ORCID 0000-0003-2309-097X
e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Obecnie adiunkt badawczo-dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych UPH w Siedlcach. Związana z siedlecką Uczelnią od 1988 roku. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Bundesministerium für Wissenschaft und Forschung  w Wiedniu (dwukrotne pobyty studyjne na Uniwersytecie w Innsbrucku), Instytutu Goethego w Bawarii. Uczestniczka wizyt studyjnych w Niemczech, Czechach, Szwajcarii i na Słowacji w ramach   Programu Sokrates (komponent ARION), Erasmus, w Europejskim Programie TERM-iae - Doskonalenie Zarządzania Oświatą - Fundusze PHARE). W latach 1994-2001 dyrektor szkoły podstawowej i gimnazjum w Siedlcach, gdzie zdobyte doświadczenie w zakresie praktyki pedagogicznej wykorzystuje w pracy dydaktycznej i naukowej. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, historii oraz zarządzania oświatą na siedleckiej Uczelni. Jest członkiem Zespołu Pedagogiki Społecznej pod Patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Autorka monografii naukowych i wielu artykułów.

Odznaczona Medalem im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej za Zasługi dla Siedleckiej Humanistyki, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę.

Zainteresowania naukowe: pedeutologia w tym pedagogiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania pracy nauczycieli, pedagogika społeczna a w niej szkoła jako środowisko społeczno-kulturowe i społeczne aspekty edukacji, edukacja międzykulturowa(wielokulturowość w polskich szkołach, nauczyciel a wielokulturowa klasa, problemy edukacyjne dzieci reprezentujących mniejszości etniczne i ich akulturacja), socjologia edukacji z uwzględnieniem mechanizmów nierówności społecznych.

Publikacje zwarte:

  1. Barbara Dobrowolska, Kompetencje nauczyciela a postawy twórcze uczniów. Studium badawcze, Cop. by Barbara Dobrowolska,  Siedlce 2008, ss. 234.
  2. Barbara Dobrowolska, Nauczyciel wobec postaw twórczych. Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2009, ss.196.
  3. Barbara Dobrowolska, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły. Studium społeczno-pedagogiczne, Ofic. Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2015, ss.362, (wydanie 2 w 2017 roku).
  4. Barbara Dobrowolska, Sytuacja dziecka romskiego w szkole w latach 80. XX wieku i współcześnie, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011, ss. 245.
  5. Barbara Dobrowolska, Społeczna przestrzeń szkoły  i wielokulturowość w dziecięcym obrazie świata. Studium socjopedagogiczne, Wyd. Naukowe UPH, Siedlce 2019, s. 633.

Prace pod redakcją:

  1. Europejska Perspektywa Edukacji Człowieka. Pedagogika – Przyszłość - Tendencje, red. nauk. Barbara Dobrowolska, Andrzej Pawilonis, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce 2010, ss. 242.
  2. Wolontariat w teorii i praktyce, red. Małgorzata Danielak - Chomać, Barbara Dobrowolska, Agnieszka Roguska, Wyd. Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce 2010, ss. 214.
  3. Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, red. Barbara Dobrowolska, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Pedagogiki, Siedlce 2011, ss. 175.
  4. Szkoła w perspektywie globalizacji i zagrożeń, red. naukowa Barbara Dobrowolska, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013, ss. 187.

Wybrane artykuły :

  1. Barbara Dobrowolska, Nauczyciel jako badacz - aspekty teoretyczno-praktyczne, [w:] Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, B. Dobrowolska, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Pedagogiki, Siedlce 2011, s.13-44.
  2. Barbara Dobrowolska, Diagnozowanie pedagogiczne w środowisku klasy zróżnicowanej kulturowo. Aktualne problemy i dylematy a orientacja prospektywna - analiza badań, [w:] Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, B. Dobrowolska, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Pedagogiki, Siedlce 2011, ss.159-175.
  3. Barbara Dobrowolska, Inkluzja w edukacji a kulturowa różnorodność szkoły : SPE - wielokulturowość - konteksty instytucjonalne, (w: ) Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, red. E. Jówko. - Siedlce : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2019. - S. 121-132.
  4. Barbara Dobrowolska, Środowisko wielokulturowe szkoły i jej wpływ na rozwój kompetencji uczniów, [w:] Роль и местообразовательной среды в непрерывном развитии и саморазвитии личности обучающихся (Rola i miejsce środowiska nauczania w ustawicznym rozwoju i samorozwoju osobowości uczących się), część II, редкол. В. П. Тарантей, ГрГУим. Я. Купалыы,Гродно2011, s. 56-60.
  5. Barbara Dobrowolska,School Culture - Teacher’s Competence - Students Creative Attitudes. Reflection on school pragmatics,[in:] The New Educational Review, A. Marszałek, Vol.20, No.1,  Toruń 2010, s.183-192.
  6. Barbara Dobrowolska, National & Ethnical Aspects of Education in the Polish School. Social Inclusionor Exclusion ? Narodowościowo-etniczne aspekty edukacji w polskiej szkole. Inkluzja czy ekskluzja społeczna?, [w:] Journal of Modern Science, 1/16/2013, January-March 2013; WSGE Józefów 2013, DOI 10.13166/JoMS.issn.1734-2031, ISSN 1734-2031, s.37-57.
  7. Barbara Dobrowolska, Polish family in the context of migration. Socio-cultural areas of functioning. Polska rodzina a kontekst migracji. Społeczno-kulturowe obszary funkcjonowania,(w:)Journal of Modern Science, t. 3/22/ 2014, WSGE, Józefów. 1734-2031, s. 13-28.
  8. Barbara Dobrowolska, Globalizacja i parametryzacja w edukacji – upodmiotowienie czy masowość? (w: ) Zagrożone człowieczeństwo. Od źródeł zagrożeń i patologii do profilaktyki i wsparcia, A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka, Of. Wyd. „Impuls”, Kraków 2015.
  9. Barbara Dobrowolska, Współczesna szkoła w kontekstach wielokulturowości. Wzajemna recepcja „swoich” i „obcych” w praktyce szkolnej, (w: ) Szkoła-kultura- środowisko lokalne, red. A. Szczurek- Boruta, B. Chojnacka-Synaszko, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2015, 42-56.
  10. The child and the category od childhood in the study on school’ssocio-culturalspace. Children’sworlds-multiculturalcontexts- a reflection, ICERI 2018, Seville, Spain, (Web of Science), cc. 10466-10472.
  11. Barbara Dobrowolska, Transmisja i reprodukcja wartości kulturowych w szkole na przykładzie wybranych mniejszości narodowych i etnicznych a kontekst społeczny. Elementy założeń teorii P. Bourdieu i B. Bernsteina, (w:) Edukacja Międzykulturowa, 2018, nr 1 (8), s. 89-104,
  12. Barbara Dobrowolska, Edukacja dialogowa a kontekst kulturowy szkoły w tle koncepcji Jerome’a S. Brunera. Spotkania ze światem kulturowo różnym w klasie szkolnej, (w: ) Edukacja Międzykulturowa, 2020, nr 2 (13), s. 281-294.
  13. Barbara Dobrowolska, Międzykulturowe relacje w polskiej szkole. Etnocentryzm czy kulturowa wrażliwość i integracja [w:] Sociální pedagogika vestřední Evropĕ  Inovace a nové trendy, Institut mezioborových studií Brno, ČR, Brno 2010, s. 505 – 517.
  14. Barbara Dobrowolska, Odmienność kulturowa w klasie szkolnej na przykładzie uczniów czeczeńskich w Polsce-badanie kompetencji kulturowych nauczycieli, [w:] Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej - społeczne i wychowawcze obszary napięć, J. Surzykiewicz, M. Kulesza, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łodź  2010, s. 219-228.
  15. Barbara Dobrowolska,Attitudes of teachers towards intercultural education in the light of empirical studies. Study Report,(w:) The school of tomorrow centred on pupils, ed. J. Kuźma, J. Pułka, Com . of by A. Frycz Modrzewski Krakow University, Kraków 2015.
  16. Barbara Dobrowolska, Nowe zadania szkoły i nauczycieli w społeczeństwach wielokulturowych. Miejsce wielo - i międzykulturowości w edukacji , (w:) Od „małej ojczyzny” do globalnego świata: młodzież w społeczeństwie wielokulturowym, D. Wiśniewski, Wyd. Difin, Warszawa 2015, s. 31-53.
  17. Barbara Dobrowolska, Tożsamość i rozwój zawodowy nauczyciela a społeczno-wychowawcze funkcje i zadania współczesnej szkoły. Teoria i edukacyjna rzeczywistość, [w:] Szkoła w perspektywie globalizacji i zagrożeń, naukowa Barbara Dobrowolska, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013,s.165-187.
  18. Szwajcarski system oświatowy. Problemy szkolnictwa publicznego i prywatnego-reminiscencje z Sankt Gallen, [w:] Wychowanie na co dzień, Nr 1-2 (196-197), Wyd. Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2010, s. 17-18.

Prywatnie: pasjonuje się podróżami, dobrą literaturą i filmem.