ORCID 0000-0003-2309-097X
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Obecnie adiunkt badawczo-dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu w Siedlcach. Związana z siedlecką Uczelnią od 1988 roku. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Bundesministerium für Wissenschaft und Forschung w Wiedniu (dwukrotne pobyty studyjne na Uniwersytecie w Innsbrucku), Instytutu Goethego w Bawarii. Uczestniczka wizyt studyjnych w Niemczech, Czechach, Szwajcarii i na Słowacji w ramach Programu Sokrates (komponent ARION), Erasmus, w Europejskim Programie TERM-iae - Doskonalenie Zarządzania Oświatą - Fundusze PHARE). W latach 1994-2001 dyrektor szkoły podstawowej i gimnazjum w Siedlcach, gdzie zdobyte doświadczenie w zakresie praktyki pedagogicznej wykorzystuje w pracy dydaktycznej i naukowej. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, historii oraz zarządzania oświatą na siedleckiej Uczelni. Jest członkiem Zespołu Pedagogiki Społecznej pod Patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Autorka monografii naukowych i wielu artykułów.
Odznaczona Medalem im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej za Zasługi dla Siedleckiej Humanistyki, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę.
Zainteresowania naukowe: pedeutologia w tym pedagogiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania pracy nauczycieli, pedagogika społeczna a w niej szkoła jako środowisko społeczno-kulturowe i społeczne aspekty edukacji, edukacja międzykulturowa(wielokulturowość w polskich szkołach, nauczyciel a wielokulturowa klasa, problemy edukacyjne dzieci reprezentujących mniejszości etniczne i ich akulturacja), socjologia edukacji z uwzględnieniem mechanizmów nierówności społecznych.
Publikacje zwarte:
- Barbara Dobrowolska, Kompetencje nauczyciela a postawy twórcze uczniów. Studium badawcze, Cop. by Barbara Dobrowolska, Siedlce 2008, ss. 234.
- Barbara Dobrowolska, Nauczyciel wobec postaw twórczych. Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2009, ss.196.
- Barbara Dobrowolska, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły. Studium społeczno-pedagogiczne, Ofic. Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2015, ss.362, (wydanie 2 w 2017 roku).
- Barbara Dobrowolska, Sytuacja dziecka romskiego w szkole w latach 80. XX wieku i współcześnie, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011, ss. 245.
- Barbara Dobrowolska, Społeczna przestrzeń szkoły i wielokulturowość w dziecięcym obrazie świata. Studium socjopedagogiczne, Wyd. Naukowe UPH, Siedlce 2019, s. 633.
Prace pod redakcją:
- Europejska Perspektywa Edukacji Człowieka. Pedagogika – Przyszłość - Tendencje, red. nauk. Barbara Dobrowolska, Andrzej Pawilonis, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce 2010, ss. 242.
- Wolontariat w teorii i praktyce, red. Małgorzata Danielak - Chomać, Barbara Dobrowolska, Agnieszka Roguska, Wyd. Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce 2010, ss. 214.
- Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, red. Barbara Dobrowolska, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Pedagogiki, Siedlce 2011, ss. 175.
- Szkoła w perspektywie globalizacji i zagrożeń, red. naukowa Barbara Dobrowolska, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013, ss. 187.
Wybrane artykuły :
- Barbara Dobrowolska, Nauczyciel jako badacz - aspekty teoretyczno-praktyczne, [w:] Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, B. Dobrowolska, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Pedagogiki, Siedlce 2011, s.13-44.
- Barbara Dobrowolska, Diagnozowanie pedagogiczne w środowisku klasy zróżnicowanej kulturowo. Aktualne problemy i dylematy a orientacja prospektywna - analiza badań, [w:] Badawczy charakter pracy nauczyciela. Wybrane obszary teorii i szkolnej pragmatyki, B. Dobrowolska, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Instytut Pedagogiki, Siedlce 2011, ss.159-175.
- Barbara Dobrowolska, Inkluzja w edukacji a kulturowa różnorodność szkoły : SPE - wielokulturowość - konteksty instytucjonalne, (w: ) Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, red. E. Jówko. - Siedlce : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2019. - S. 121-132.
- Barbara Dobrowolska, Środowisko wielokulturowe szkoły i jej wpływ na rozwój kompetencji uczniów, [w:] Роль и местообразовательной среды в непрерывном развитии и саморазвитии личности обучающихся (Rola i miejsce środowiska nauczania w ustawicznym rozwoju i samorozwoju osobowości uczących się), część II, редкол. В. П. Тарантей, ГрГУим. Я. Купалыы,Гродно2011, s. 56-60.
- Barbara Dobrowolska,School Culture - Teacher’s Competence - Students Creative Attitudes. Reflection on school pragmatics,[in:] The New Educational Review, A. Marszałek, Vol.20, No.1, Toruń 2010, s.183-192.
- Barbara Dobrowolska, National & Ethnical Aspects of Education in the Polish School. Social Inclusionor Exclusion ? Narodowościowo-etniczne aspekty edukacji w polskiej szkole. Inkluzja czy ekskluzja społeczna?, [w:] Journal of Modern Science, 1/16/2013, January-March 2013; WSGE Józefów 2013, DOI 10.13166/JoMS.issn.1734-2031, ISSN 1734-2031, s.37-57.
- Barbara Dobrowolska, Polish family in the context of migration. Socio-cultural areas of functioning. Polska rodzina a kontekst migracji. Społeczno-kulturowe obszary funkcjonowania,(w:)Journal of Modern Science, t. 3/22/ 2014, WSGE, Józefów. 1734-2031, s. 13-28.
- Barbara Dobrowolska, Globalizacja i parametryzacja w edukacji – upodmiotowienie czy masowość? (w: ) Zagrożone człowieczeństwo. Od źródeł zagrożeń i patologii do profilaktyki i wsparcia, A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka, Of. Wyd. „Impuls”, Kraków 2015.
- Barbara Dobrowolska, Współczesna szkoła w kontekstach wielokulturowości. Wzajemna recepcja „swoich” i „obcych” w praktyce szkolnej, (w: ) Szkoła-kultura- środowisko lokalne, red. A. Szczurek- Boruta, B. Chojnacka-Synaszko, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2015, 42-56.
- The child and the category od childhood in the study on school’ssocio-culturalspace. Children’sworlds-multiculturalcontexts- a reflection, ICERI 2018, Seville, Spain, (Web of Science), cc. 10466-10472.
- Barbara Dobrowolska, Transmisja i reprodukcja wartości kulturowych w szkole na przykładzie wybranych mniejszości narodowych i etnicznych a kontekst społeczny. Elementy założeń teorii P. Bourdieu i B. Bernsteina, (w:) Edukacja Międzykulturowa, 2018, nr 1 (8), s. 89-104,
- Barbara Dobrowolska, Edukacja dialogowa a kontekst kulturowy szkoły w tle koncepcji Jerome’a S. Brunera. Spotkania ze światem kulturowo różnym w klasie szkolnej, (w: ) Edukacja Międzykulturowa, 2020, nr 2 (13), s. 281-294.
- Barbara Dobrowolska, Międzykulturowe relacje w polskiej szkole. Etnocentryzm czy kulturowa wrażliwość i integracja [w:] Sociální pedagogika vestřední Evropĕ Inovace a nové trendy, Institut mezioborových studií Brno, ČR, Brno 2010, s. 505 – 517.
- Barbara Dobrowolska, Odmienność kulturowa w klasie szkolnej na przykładzie uczniów czeczeńskich w Polsce-badanie kompetencji kulturowych nauczycieli, [w:] Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej - społeczne i wychowawcze obszary napięć, J. Surzykiewicz, M. Kulesza, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łodź 2010, s. 219-228.
- Barbara Dobrowolska,Attitudes of teachers towards intercultural education in the light of empirical studies. Study Report,(w:) The school of tomorrow centred on pupils, ed. J. Kuźma, J. Pułka, Com . of by A. Frycz Modrzewski Krakow University, Kraków 2015.
- Barbara Dobrowolska, Nowe zadania szkoły i nauczycieli w społeczeństwach wielokulturowych. Miejsce wielo - i międzykulturowości w edukacji , (w:) Od „małej ojczyzny” do globalnego świata: młodzież w społeczeństwie wielokulturowym, D. Wiśniewski, Wyd. Difin, Warszawa 2015, s. 31-53.
- Barbara Dobrowolska, Tożsamość i rozwój zawodowy nauczyciela a społeczno-wychowawcze funkcje i zadania współczesnej szkoły. Teoria i edukacyjna rzeczywistość, [w:] Szkoła w perspektywie globalizacji i zagrożeń, naukowa Barbara Dobrowolska, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013,s.165-187.
- Szwajcarski system oświatowy. Problemy szkolnictwa publicznego i prywatnego-reminiscencje z Sankt Gallen, [w:] Wychowanie na co dzień, Nr 1-2 (196-197), Wyd. Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2010, s. 17-18.
Prywatnie: pasjonuje się podróżami, dobrą literaturą i filmem.