INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr Agata Fijakowska Mroczek

ORCID 0000-0002-3474-5479
e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Adiunkt dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jej zainteresowania skupiają się wokół gotowości szkolnej, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wypalenia zawodowego nauczycieli przedszkoli. Jest opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Wychowania Przedszkolnego oraz członkiem Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego (PK OMEP). Współautorka Miniporadnika dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną „Postaw na 3-latka!” MAC EDUKACJA. Współpracuje z przedszkolami i ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą. Aktywnie uczestniczy w stażach naukowych, konferencjach i zjazdach naukowych w Polsce i za granicą.

Wybrane publikacje:

  1. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A., KLIM-KLIMASZEWSKA A., PODHÁJECKÁ M. 2018, Syndróm profesionálneho vyhorenia u učiteľov v materskej škole, Prešov: Prešovská univerzita, ss. 237, ISBN 978-80-555-2046-9.
  2. FIJAŁKOWSKA-MOCZEK, A., KLIM-KLIMASZEWSKA, A., JAGIEŁŁO, E. 2016. Inwencja w edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Siedlce: Wydawnictwo AKKA, ISBN 978-83-941235-5-0.
  3. FIJAŁKOWSKA-MOCZEK, A., KLIM-KLIMASZEWSKA, A. 2017. Edukacja bez granic dzieci, młodzieży i dorosłych. Siedlce: Wydawnictwo AKKA, ISBN 978-83-941235-8-1.
  4. FIJAŁKOWSKA-MOCZEK, A., PODHÁJECKÁ, M., KLIM-KLIMASZEWSKA, A. 2017. Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Siedlce: Wydawnictwo AKKA, ISBN 978-83-941235-9-8.
  5. FIJAŁKOWSKA A. 2012. Role učitele a rodičů ve vzděláváni nadanych děti, (w:) Učíme nadané žăky, pod red. J. Škrabánková, R. Kovářová, Ostrava: Vydavatel’stvo Universitas Ostraviensis, s. 140-147; ISBN 978-80-7464-104-6.
  6. FIJAŁKOWSKA, A. 2013. Modern audiovisual and teaching AIDS used In the mathematics les sons In grades 1 to 3, (w:) Matematika v primárnej škole rôzne cesty, rovnaké ciele red. Blanka Tomková, Marek Mokriš, Prešov: Prešovská Univerzita v Prešove. 64-68 s. ISBN 978-80-555-0765-1.
  7. FIJAŁKOWSKA, A. 2013. Komparačná analýza syndrómu vyhorenia u učiteľov materskej školy v Poľskej a Slovenskej republike, (w:) Študent na ceste k praxi II red. Tatiana Dubayová, Jarmila Žolnová, Prešov: Prešovská Univerzita v Prešove. 53-60 s. ISBN 978-80-555-0840-5.
  8. FIJAŁKOWSKA, A. 2013. Innovative methods in preschool education versus a child's achievements, (w:) http://www.prohuman.sk/pedagogika/innovative-methods-preschool-education-versus-a-childs-achievements, Prohuman 2009-2013, ISSN 1338-1415.
  9. FIJAŁKOWSKA, A. 2013. Влияние сказок и басней на духовное развитие детей дошкольного возраста, (w:) Духовнистьособистости: методология, теория и практика. Луганськ 2013, випуск 5 (52). 229-232 s. ISSN 2220-6310.
  10. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK, A. 2015. Therapy of burn-out syndrome in the pre-school teachers (w:) Diskurzus. Természeti környezet – társadalmi környezet. s.101-107. ISSN 1589-662.
  11. FIJAŁKOWSKA A. 2011. Czym jest gotowość szkolna dziecka? [w:] Pedagogica. At utilitatem disciplinae red. A. Klim-Klimaszewska, korekta: Agata Fijałkowska, Małgorzata Myszka, rocznik 7/2011 Siedlce: wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 109-113, ISSN 1895-6459.
  12. FIJAŁKOWSKA A. 2011. Funkcjonowanie dziecka w rodzinie ubogiej, [w:] Przeciw wykluczeniu społecznemu red. A. Klim-Klimaszewska, T. Zacharuk, Siedlce: Akademia Podlaska, STN, s. 29-32, ISBN 978-83-923929-3-4.
  13. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A. 2012. Rola współczesnych mediów w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym (w:) „Paedagogica. At Utilitatem Disciplinae” 8/2012, pod red. A. Klim-Klimaszewskiej, UPH, Siedlce 2013, ISSN 1895-6459, s.9-14.
  14. FIJAŁKOWSKA A. 2012. Migracja zarobkowa rodziców jako współczesne zagrożenie dziecka i rodziny, [w:] Zagrożenia dzieci i młodzieży we współczesnym społeczeństwie, red. A. Araucz-Boruc, A. Klim-Klimaszewska, T. Zacharuk, Siedlce: UPH w Siedlcach, STN, s. 96-99, ISBN 978-83-923927-0-5.
  15. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A. 2013. Recenzja książki „Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej”, „Paedagogica. At Utilitatem Disciplinae” 9/2013, pod red. A. Klim-Klimaszewskiej, UPH, Siedlce 2013, ISSN 1895-6459, s. 97-99.
  16. FIJAŁKOWSKA A. 2011. Wpływ gier i zabaw dydaktycznych na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym(w:) Hra v predprimárnej edukácii, pod red. M. Podhájecká, M. Miňová, Prešov: Vydavatel’ Prešovska univerzita v Prešove, s. 182-189, ISBN 978-80-555-0467-4.
  17. FIJAŁKOWSKA A. 2012. Stres w zawodzie nauczyciela, (w:) Kompetencje współczesnego nauczyciela, t. 1, pod red. A. Klim-Klimaszewska, M. Wiśniewska, Siedlce: Wydawnictwo AKKA, s. 179-182, ISBN 978-83-934036-8-4.
  18. FIJAŁKOWSKA A. 2012. Pięciolatki w szkole a współczesne wyzwanie edukacyjne, [w:] Edukacja – wczoraj, dziś i jutro, Tom II, red. E. Jagiełło, R. Matysiuk, U. Tyluś, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 97-106, ISBN 978-83-7051-674-1.
  19. FIJAŁKOWSKA, A. 2013. Trudności dzieci 5-letnich w osiąganiu gotowości szkolnej, (w:) Dziecko w kulturze współczesnego świata, red. E. Jagiełło, E. Jówko, Siedlce: Elpil, 272-281 s., ISBN 978-83-936635-2-1.
  20. FIJAŁKOWSKA, A. 2013. Proces adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, (w:) Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole red. Elżbieta Jaszczyszyn, Jacek Z. Górnikiewicz, Warszawa: OMEP, 133- 140 s. ISBN 978-83-901609-6-2.
  21. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A. 2014. Ustawiczne doskonalenie nauczycieli przedszkoli wobec wyzwań współczesności (w:) Edukacja ku przyszłości. Wyzwania i zaniechania w kształceniu szkolnym, red. E. Jagiełło, A. Klim-Klimaszewska, Tom 2, Siedlce: Elpil, s.87-99, ISBN 978-83-62160-20-4.
  22. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A. 2014. Praca z dzieckiem z zaburzoną integracją sensoryczną w przedszkolu – przyczyny, diagnoza, terapia (w:) Inkluzja, terapia, wspieranie rozwoju jako problemy współczesnej edukacji, T. Senko, I. Bugajska-Bigos, B. Lisowska (red.), Nowy Sącz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, s.331-338. ISBN 978-83-62550-47-0.
  23. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A. 2014. Gry i zabawy dydaktyczne w matematycznej edukacji dzieci (w:) MATEMATIKA 6. Matematické vzdéláváni v primárni škole – tradice, inovace, Olomouc 2014, ISBN 978-80-244-4062-0, s.63-67.
  24. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK A., The influence of theatre education over the development and upbringing of a pre-school child (w:) História, súčasnosť a perspektívy vzdelávania na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove, Presov 2014. ISBN 978-80-555-1237-2, s.269-274.
  25. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK, A. 2015. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej ADHD – definicja, przejawy i terapia. In: HREBEŇÁROVÁ, L., KOŽÁROVÁ, J. (Ed.), Dilemy inkluzívneho procesu v edukácii so zameraním na socializáciu osôb so špeciálnymi potrebami, Prešov: Wydawnictwo PU, s. 105-115, ISBN 978-80-555-1423-9.
  26. FIJAŁKOWSKA-MROCZEK, A. 2016. Determinanty powstawania zjawiska wypalenia zawodowego wśród nauczycieli przedszkoli (w:) Organizacja pracy w instytucjach edukacyjnych. Grądzka-Tys A., Jagiełło E., Klim-Klimaszewska A. (red.), Siedlce: Wydawnictwo: AKKA, 2016, ISBN 978-83-941235-7-4.
  27. FIJAŁKOWSKA-MOCZEK, A. 2016. Alternatywne i wspomagające metody komunikowania się z dzieckiem, które nie opanowało umiejętności mowy (w:) Kudyba W., Pulit M., Komunikacja w kształceniu i wychowaniu. Nowy Sącz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, s.236-247. ISBN 978-83-63196-94-3.