INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr hab prof uczelni Urszula Tylu

ORCID 0000-0001-9714-2774

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jest pracownikiem badawczo-dydaktycznym, pedagogiem, dydaktykiem, metodykiem. Zainteresowania naukowe skoncentrowane są na czterech wiodących tematycznie obszarach: przemiany społeczno-oświatowe zachodzące w środowisku wiejskim; wyrównywanie szans uczniów w zakresie potrzeb edukacyjnych i społecznych; zagadnienia pedeutologiczne i dydaktyczne – refleksyjny praktyk. Zainteresowania naukowe zaowocowały ponad 100 publikacjami, działalnością wdrożeniową dwóch programów przeznaczonych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej i przewodników metodycznych dla nauczycieli. W zakres dorobku naukowego wpisują się 4 monografie, podręcznik akademicki, 7 monografii wieloautorskich pod współredakcją, teksty będące rozdziałami w monografiach, artykuły zamieszczone w krajowych i zagranicznych czasopismach. Wybrane publikacje:

Tyluś U., Szkoła wiejska-dawniej i dziś, Wyd. PWSZ, Ciechanów 2004

Tyluś U., Hawrylak M., Zostań Noblistą. Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej dla klas I-III szkoły podstawowej, Wyd. WSP im. Janusza Korczaka, Warszawa 2014

Tyluś U., Wprowadzenie do studiowania pedagogiki, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo- Humanistyczny, Siedlce 2014

Tyluś U.,W poszukiwaniu relacji ze światem i w świecie. Wspieranie procesów wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach 2015

Tyluś U., Ubóstwo dzieci i młodzieży w środowisku wiejskim jako problem społeczny i edukacyjny, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2016

Tyluś U., Inkluzja szkolna uczniów z rodzin ubogich-iluzja czy rzeczywistość?, „ Studia Edukacyjne” 2016, nr 38

Tyluś, Warunki rodzinne i szkolne wyznaczające rozwój uczniów edukacji wczesnoszkolnej z rodzin dysfunkcyjnych, Ruch Pedagogiczny, 2017, nr 4

Tyluś U., Wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym w koncepcji zintegrowanej współpracy środowiskowej, [w:] Dziecko w przestrzeni edukacyjnej. Wsparcie instytucjonalne i społeczne, J. Florczykiewicz (red.) Wydawnictwo Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2019

Tyluś, Szkoła wobec uczniów z rodzin dysfunkcyjnych – problemy i wyzwania „ Przegląd Pedagogiczny” nr 2, 2019

Tyluś, Egalitaryzm w oświacie jako jeden z obszarów dziedziny nauki w zakresie komeniologii, [w:] W stronę komeniologii jako nauki – dyskusje, polemiki, dylematy, Zeszyt VI. B. Sitarska (red.), Wyd. UPH, 2019

Tyluś, Wspieranie procesu budowania tożsamości uczniów współczesnej szkoły, (w:) W poszukiwaniu dróg, J. M. Łukasik, K. Jagielska, S. Kowala (red.), Wyd. Impuls, Kraków 2020

Tyluś U., Szkoła wobec uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, Wyd. Naukowe Uniwersytetu w Siedlcach, Siedlce 2020

Tyluś U., Poglądy humanistyczne J. A. Komeńskiego jako ponadczasowe idee odnajdujące się w wielowymiarowej edukacji XXI wieku, (w:) Wielowątkowość edukacji szkolnej / redakcja naukowa Elżbieta Jaszczyszyn. - Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego, Siedlce 2021.

Tyluś U., Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej, w: Wielowymiarowość edukacji XXI wieku, tom I Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, red. A. Klim-Klimaszewska, Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego, Siedlce 2022.