INSTYTUT PEDAGOGIKI

Uniwersytet w Siedlcach

Zdjcie dr hab prof uczelni Sawomir Sobczak

ORCID 0000-0001-5215-0607
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sylwetka naukowa:
Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół problematyki społecznej w zakresie socjologii dewiacji, resocjalizacji i inkluzji jako teorii oddziaływań w przestrzeni heurystycznego modelu funkcjonowania człowieka i społeczeństwa. Wielopasmowe pole analiz społeczno-adaptacyjnych ogniskuje na poziomie teoretycznym jak i zastosowań praktycznych. W aspektach teoretycznych podejmuje wątki myślenia przedzałożeniowego i założeniowego (filozoficznego), stanowiące podstawę działalności aplikacyjnej podejmowanej wobec zagrożeń.

Zainteresowania naukowe:
przedzałożeniowość i żałożeniowość teorii funkcjonowania społecznego;
fenomen relacji i zachowań interpersonalnych, jego atrybuty psychospołeczne;
metodologia badań społecznych.

Publikacje:
Monografie:

Sobczak S., (2000), Celowość wychowania, Wydawnictwo Navo.
Sobczak S, (2009), Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Pedagogium.

Hasła w Encyklopedii:

Sobczak, S., (2005), Przedzałożeniowość pedagogiki, hasło w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom IV,  red. T. Pilch, Wydawnictwo. Żak.
Sobczak, S., (2006), Sensualizm, hasło w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom V, red. T. Pilch, Wydawnictwo Żak.
Sobczak, S., (2007), Teleologia wychowania,  hasło w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom VI, red. T. Pilch, Wydawnictwo Żak.
Sobczak, S., (2007), Światopogląd, hasło w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom VI, red. T. Pilch, Wydawnictwo Żak.

Artykuły:

Sobczak, S., Zacharuk, T. (2020). Zachowania antyspołeczne a agresja młodzieży nieprzystosowanej i nieprzejawiającej deficytów zachowania. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(4), 263–290. DOI: https://doi. org/10.17951/j.2020.33.4.263-290.

Sobczak, S., Zacharuk, T., (2019), Zaangażowanie nauczycieli w rolę zawodową a ich oczekiwania gratyfikacji finansowej, W:Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. - Vol. 32, nr 4 (2019), s. 133-165. ISSN 0867-2040, 2449-8521.20195.

Sobczak, S., (2018), Analiza użyteczności diagnostycznej, W: Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. Z. 18 (11), s. 113-140. ISSN 1689-6416.20186.

Sobczak, S., (2017), Epistemologia wartości Maxa Schelera jako podstawa myślenia pedagogicznego, W:Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. Vol. 30, nr 3, s. 17-26. - ISSN 0867-2040, 2449-8521.201711.

Sobczak, S., (2017), Modele socjalizacji stosowane przez wychowawców w placówkach resocjalizacyjnych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. Vol. 30, nr 3, s. 59-75. ISSN 0867-2040, 2449-8521.201714.

Artykuły konferencyjne:

Zacharuk, T., Sobczak, S., Jówko, E., (2020)., Interpersonal Relations and the Level of Trust a Disabled Student Has Towards a University on the Example of the Activity of the University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, W: Vzaimodejstvie na prepodavatelâ i studenta v usloviâta na universitetskoto obrazovanie: aktualni problemi, c''vremennii zsledvaniâ, opit. Sbornik s naučnidokladi. Četv''rtakniga, red. E., Rangelova: Izdatelstvo EKS-PRES, S. 177-185. ISBN 978-954-490-676-420192.

Zacharuk, T., Jówko, E., Sobczak, S., (2019)., Social'naâ inklûziâ v vuze (na prime redeâtel'nosti Estestvenno-gumanitarnogo universiteta v g. Sedl'ce), W: Nauka - obrazovanie - professiâ : sistemnyj ličnostno - razvivaûŝij podhod, red., L. M. Mitinoj. - Moskva: Izdatel'stvo "Pero", S. 28-33. ISBN 978-5-00150-267-820194.

Zachruk, T.,  Sobczak, S., (2018), Inculturalism as a basis of inclusive thinking preventing exclusion of emigrants' children, W: Vzaimodejstvie na prepodavatelâ i studenta v usloviâta na universitetskoto obrazovanie: tradicii i inovacii. Sbornik s naučnidokladi. Vtorakniga, red. E., Rangelova: Izdatelstvo EKS-PRES, S. 427-433. - ISBN 978-954-490-606-120187.

Sobczak, S., Zacharuk, T., (2018), A model of pedagogical staff engagement in the educational process, W: ICERI 2018 Proceedings: 11 th International Conference of Education, Research and Innovation, 12-14 November 2018, Seville, Spain, edit. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. - Seville: IATED Academy, S. 3566-3574. - ISBN 978-84-09-05948-520188.

Sobczak, S., (2018), Parents’ everyday life resourcefulness and emotional maturity of their six-year-old children, W: INTED 2018 Proceedings: 12th International Technology, Education and Development Conference, 5-7 March, 2018 Valencia, Spain, edit. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. - Valencia: International Association of Technology, S. 9044-9053. - ISBN 978-84-697-9480-7,  ISSN 2340-1079.20189.

Sobczak, S., Zacharuk, T., (2018), School climate enhancement through teacher emotional involvement, W: ICERI 2018 Proceedings: 11 th International Conference of Education, Research and Innovation, 12-14 November 2018, Seville, Spain, edit. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. - Seville: IATED Academy, S. 3602-3611. ISBN 978-84-09-05948-5201810.

Sobczak, S., (2017), From mythology, through thinking by values to teleology of education, W: ICERI 2017 Proceedings: 10 th International Conference of Education, Research and Innovation, 16-18 November 2017, Seville, Spain, edit. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. - Seville: International Association of Technology, Education and Development (IATED), S. 4017-4020. - ISBN 978-84-697-6957-7201712.

Sobczak, S., (2017), The importance of parent reading of various literary texts in developing children’s emotional and social school readiness, W: ICERI 2017 Proceedings: 10 th International Conference of Education, Research and Innovation, 16-18 November 2017, Seville, Spain, edit. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. - Seville: International Association of Technology, Education and Development (IATED), S. 4041-4048. ISBN 978-84-697-6957-7201713.

Sobczak, B., Gaik, B., (2015), Identičnost' i deviaciâ v filosofskom analize, W: Teoriâ i praktika na psihologo-pedagogičeskata podgotovka na specialista v universiteta: sbornik s naučnidokladi. P'rvakniga, tom vtori, red. E., Rangelova [et al.]: Izdatelstvo EKS-PRES, 2015. - S. 262-267. - ISBN 978-954-490-477-7201526.

Sobczak, S., Gaik, B., (2015), Aktualizaciâ isklûčeniâ: sleduûŝaâ čast' processa integracii, W: Teoriâ i praktika na psihologo-pedagogičeskata podgotovka na specialista v universiteta: sbornik s naučnidokladi. P'rvakniga, tom p'rvi, red. E., Rangelova [et al.], Izdatelstvo EKS-PRES, S. 95-100. ISBN 978-954-490-476-0201519.

Sobczak, S., Gaik, B., (2015), Edukacja inkluzyjna jako proces edukacyjno-wychowawczy realizowany w szkole w interpretacji pedagogiki ponowoczesnej, W: Osvìta dlâ sučasnostì: zbìrnik naukovih prac', Edukacja dla współczesności: zbiór prac naukowych. T. 2, Mìnìsterstvo osvìti ì nauki Ukraïni, NAPN Ukraïni[et al.], Kiïv: Vidavnictvo NPU ìmenì M. P. Dragomanova, S. 148-155. ISBN 978-966-931-022-4201523.

Monografie pod redakcją:

Sobczak, S., Bocian-Waszkiewicz, B., Niewęgłowska, A., red. (2016), Dymensje i granice edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego-Humanistycznego, ISBN 978-83-7051-798-4.201615.

Sobczak, S., Pytka, L., Zacharuk, T., red. (2015), Edukacja inkluzyjna: teoria - system - metoda. Cz. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, ISBN 978-83-7051-760-1.201524.

Sobczak, S., Bocian-Waszkiewicz, B., Niewęgłowska, A., red. (2015), Edukacja inkluzyjna: teoria - system - metoda. Cz. 2, WydawnictwoUniwersytetuPrzyrodniczo-Humanistycznego, ISBN 978-83-7051-761-8.201525.

Rozdziały w monografii:

Suchodolski, B., Sobczak, S., (2020), Own revenue per capita and the spread of teaching of the French language in high schools in land counties of the Masovian Voivodeship in the years 2012-2016, in: The dilemmas of quality of management in the 21st century in the context of change, risk, uncertainty and covid-19 pandemic, Editor E. Skrzypek, Publisher Department of Economics Maria Curie-Sklodowska University in Lublin, p. 62-74, ISBN 978-83-65046-16-1.

Sobczak, S., (2019), Ocena skutków stosowanego w uczelni modelu włączającego (mocnych stron): opinie studentów z niepełnosprawnościami i osób studiujących nieprzejawiających deficytów, W: Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, red., E., Jówko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, S. 27-41. ISBN 978-83-7051-935-320193.

Sobczak, S., (2015), Alienacja jako podstawa myślenia inkluzyjnego w resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, W: Prawda, dobro, piękno: wymiar filozoficzno-prawny i socjopedagogiczny, red. A., Kieszkowska. Wydawnictwo Difin, S. 405-413. ISBN 978-83-7930-973-3201520.